Het bestuursdecreet voorziet een procedure voor de melding van inbreuken en bescherming van melders. Dit in navolging van de Europese Klokkenluidersrichtlijn die mensen die overtredingen en misbruiken aanklagen wil beschermen tegen de negatieve gevolgen van de melding.
Wat kan je melden?
Als melder kan je een melding doen over inbreuken die gebaseerd zijn op informatie die je uit je werkomgeving verkreeg. Om over een inbreuk in het kader van de klokkenluidersregeling te spreken, moet het gaan over een handeling of een nalatigheid die onrechtmatig is of die de regelgeving schendt.
Wie kan melden?
Elke persoon die in het kader van een werkrelatie informatie verkreeg over inbreuken kan een melding maken (ook als de werkrelatie inmiddels beëindigd is). Het gaat dus ruimer dan enkel personeelsleden van het lokaal bestuur. Ook externen die via hun werk met het lokaal bestuur in contact komen, kunnen een melding maken.
Het gaat dus over:
- (ex-)werknemers
- vrijwilligers
- stagiairs
- sollicitanten (inbreuken tijdens wervingsprocedure)
- consultants / freelancers
- aannemers en leveranciers en hun werknemers
Voor burgers zonder werkrelatie met het lokaal bestuur, geldt de gewone klachtenregeling.
Waar kan je melden?
Intern meldpunt
Algemeen directeur Marie Herman is, als hoofd van het personeel overeenkomstig het Bestuursdecreet, het intern meldpunt. Ze is te bereiken via:
- marie.herman@diksmuide.be
- 051 79 32 00
- Heernisse 6 - 8600 Diksmuide
Kan de inbreuk doeltreffend intern worden behandeld? En is de klokkenluider van mening dat er geen risico op represailles bestaat? Dan wordt de melding bij voorkeur intern gemaakt.
Extern meldpunt
Kan je om bovenstaande redenen niet terecht bij het interne meldpunt? Dan kan je terecht bij het externe meldpunt Audit Vlaanderen. Je kan Audit Vlaanderen bereiken via:
- melding.audit@vlaanderen.be
- 025 53 45 55
- Havenlaan 88 bus 24 - 1000 Brussel
Hoe verloopt de procedure?
Stap 1 - Ontvangst van een melding bij de algemeen directeur
Je ontvangt binnen de zeven dagen na ontvangst van je melding een ontvangstmelding. Tenzij:
- De melding reeds werd afgehandeld;
- Je uitdrukkelijk vraagt om geen ontvangstmelding te krijgen;
- Het krijgen van een ontvangstmelding je identiteit in gevaar brengt;
- Je melding anoniem is.
Stap 2 - Behandeling van de melding
De algemeen directeur onderzoekt de melding en kan verdere actie ondernemen. De algemeen directeur kan:
- Opdracht geven om een samenwerkingsgesprek met de vermoedelijke pleger te voeren om concrete afspraken te maken:
- Een audit aanvragen;
- Een opdracht tot optimalisatie van processen geven;
- een tuchtonderzoek of dossieropbouw laten opstarten.
Heeft er vermoedelijk een strafbaar feit plaatsgevonden? Dan wordt de politie ingeschakeld.
Stap 3 - Feedback aan de melder
Binnen 3 maanden na de dag waarop de ontvangstmelding werd verstuurd krijg je informatie over wat er met je melding gebeurde.
Ook na afloop van het volledig onderzoek wordt je geïnformeerd over de geplande of genomen maatregelen, rekening houdende met de rechten en de privacy van de andere betrokken partijen.
Welke bescherming en garanties zijn er?
De procedures en systemen die gebruikt worden om meldingen te ontvangen en op te volgen, bieden de nodige garanties inzake vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van de behandeling. Jouw gegevens blijven vertrouwelijk tenzij:
- Je zelf uitdrukkelijk en ondubbelzinnig toelating geeft om je naam bekend te maken;
- Er een noodzakelijke en evenredige wettelijke verplichting is.
Indien dit het geval is word je hiervan vooraf uitdrukkelijk op de hoogte gesteld.
Als melder word je ook beschermd tegen eventuele straffende maatregelen zoals negatieve beoordelingen, schorsing of ontslag maar ook verandering van taken, financiële sancties of reputatieschade. De bescherming tegen dergelijke represailles is onbeperkt in de tijd.
Bovenstaande bescherming geldt echter niet als:
- Je geen gegronde redenen had om te geloven dat de gemelde informatie op het moment van de melding juist was;
- Je bewust onjuiste informatie meldt of openbaar maakt;
- Er geen verband is tussen de melding en de maatregel.
In dergelijke gevallen kan de algemeen directeur een passende maatregelen nemen.